2010. november 15., hétfő

Télköszöntő étek a koleszterin tiszteletére

Csókolom!

A mai tápot friss disznóvágás utáni pulyka darált húsból hoztam össze, lévén a koleszterinszint és a héten esedékes kontroll-labor jegyében tengődünk.

Természetesen eddig is és ezután is a kecses pulykaállat beköltözött hozzánk, malackát pedig kivágtuk a frigóból, mert nem barátkozik a férjem májával.

Kíváncsian vártuk az eredményét a töltött káposztának, mert azé' pulykából nagy merészség ez, de bátran mondhatom, hatalmas kő zúdult le, mert teljesen vállalható.
A lényeg a kajában, amitől igazi Audrey lett volna, nos az kifelejtődött, de mivel nem látja senki, mondhatnám hogy benne van.
De nincs:)


A dózist tekintve ez egy 3 napos kaja ( 2 főre) lett, finomságát illetően esélye sem volt a fagyasztásra.

Kellékek:
 - 40 dkg darált hús ( a képen véletlenül még az aznap ledarált 1,2 kg mennyiségű látszik, ne zavarjon meg senkit)
 - 1,8 dl rizs
 - 1 tojat
 - füstölt cuccok pl. kolbász, tarja, miegymás ( nálunk 3 vastagabb karika kolbi és 3 sarok füstölt tarja figyelt be az üstbe, majd később a férj tányérjába stikában. Onnan mondjuk szigorú arckifejezéssel kivettem...)
 - 1 nagy fej hagyma ( nálunk senki sem nagyfejű így 2 kisebbel oldottam meg, de sokat gondolkoztam rajta)
 - só, bors, pirospaprika
 - lafatnyi vegeta
 - fokhagymapor ( a poros fokhagyma nem ugyanaz!)
 - tetszőleges mennyiségű káposztalevél, jelen esetben: 6 nagyobb, amit elfeleztem.
 - 80 dkg savanyúkáposzta
 - tejföl, friss kenyér ( evészethez)


Töltsünk káposztát:

Elsőként a rizspárolást nevezném meg, mint feladatot. Ugyanannyi vízzel és kis vegetával tedd fel főni. Mivel a rizsnél semmi sem egyértelmű, mert a rizs nem játék: forrald fel a vízzel, majd rámold le a tűzhelyről, és ő már magában elvégzi a saját szivatását) Utána hagyd hülni, különben a töltésnél leég a pihe a kacsódról! A rizs csak félig kész, a teljes állapotát majd a hosszú üldögélés alatt szerzi meg.

Hagymadinsztelés ( háziasszonyoknak) illetve hagymapirítás ( szakácsoknak), mindezt egy pici szalonnával. Elméletileg kolozsvári szalonna a tuti, de nálunk mangalica szalonna lett volna, ha kaptam volna. Az nem bántja a koleszterint ugyanis -- intelligens állat a mangalica.
Ebből a hagymásszalonnás cuccból 2-3 evőkanálnyit tegyünk a töltelékhez is.


Töltelék:
 - hagymás cucc
 - darált husi
 - rizs
 - tojás
 - só, bors, pirospaprika, fokhagymapor
 - a kimaradt titkos alkotóelem: zabpehely ( kb. 5 dkg)


Káposztás teendők:
A káposztát érdemes kiöblíteni, hogy ne legyen durván savanyú. ( Persze ha durván savanyún szereted, akkor ne vitatkozz velem, hagyd úgy, oszt jóvan.)
A kicsavart levét érdemes félretenni teljes elkészülésig, mert előfordulhat, hogy savanyítani kell az ízén és ha nem teszed félre akkor aztán nézegethetsz:))


A káposztát apróra vágni, így könnyebben kezelhetővé válik, balzsamot azért nem kér, és a hajszárítót se húzkodd elő.

A lábosban megmaradt hagymás szalonnához pirospaprika társul és egy kis só. Ebből nem kell sok, mert a füstölt cuccoktól megkapják a magukét.. Bele a káposzta és 1 pohár víz. Összekeverés, slussz.


Töltés:
( vedd le az aksiról...)
Az elkészült tölteléket és a káposztaleveleket húzd közelebb. A nagy levelek vastag torzsáját úgy szoktam levágni, hogy félbehajtom és kivágom a közepét, így zsenge levélkék lesznek.

A levélke aljába kis tölteléket halmozok, felcsavarom, mint a szőnyeget és a végén begyűrkézem a széleket.
Ha elfogyott a levélke, akkor kezdjük el az összeállítást, a végén pedig gombóckodunk.






Összeállítás:
Sorrend: káposzta, füstölt hús egy része, káposzta megint, töltött levélkék, MOST jön a gombóc. ( A megmaradt töltike gombóccá formálódik ügyes kezedben és rátevődik a halomra.) Még egy kis füstölt cucc, végül káposzta és felönteni vízzel, hogy ellepje.




Ez egy óvatos tevékenység, érdemes nem a gombócka fölött csinálni, mert szegény agyonverődik.
Részemről kerestem helyes kis lyukakat és ott kreatívkodtam be a vizet. ( És csak azért vagyok ilyen marha okos, mert tavaly szétvertem egy gombócot, mikor először csináltam.)


Szóval együtt a lényeg, felhevíteni forrásig, utána lassú tűzön kb. 1,5 órát, de amennyi időd van, annyit hagyhatod.
Ami még fontos, álmomban sem gondoltam volna, de a szűk keresztmetszet a káposzta, azt kell kóstolgatni, mert az fő meg a legvégén.

Na, szerintem túlbeszéltem:)
Kaptam segítséget a ház urától, néhány fénykép őt dícséri. Nem lesz nehéz rájönni, melyek azok, mert mindkét kezem a képen van:))

Köszöntünk tél!!

Ez a tél remélem sok újdonságot tartogat!! :)
Mondjuk ebbe a töltött kápi már nem tartozik, szerencsére évszázadosan megállta a helyét. Egyébként 1695-ben jegyezték le először legalábbis magyarul, mert elvileg török eredetű...

3 megjegyzés:

Andus írta...

Köszöntöm veled a telet,várom az "újdoságot" is :)
Anyukám le a kalappal...13 éve vagyok házas,ilyet még sosem tettem össze!!!

Névtelen írta...

Jéééé, az a te kezed???
én azt hittem a pulyka lába...
csókolanyádrigács

Juliann írta...

Andusom, köszi:))) Hamar el is fogyott:)

Mucikám! Igazán tudhatnád, milyen a kezem, hát te meg apu pakoltátok összefele, he! :)